Pierwszy lot z Wizz Air

Ostatnio bardzo rzadko pisałam, ale wiele zmian zaszło w moim życiu i zwyczajnie nie miałam czasu dodawać nowych postów. Teraz postaram się robić to częściej…
Jakiś czas temu razem z narzeczonym opuściliśmy naszą Polskę i postanowiliśmy szukać szczęścia w UK 🙂 Postaram się opisać nasze doświadczenia związane z podróżą, życiem, mieszkaniem no i przede wszystkim pracą. W kilku kolejnych postach opiszę te wszystkie rzeczy, oczywiście opierając się na naszych doświadczeniach. Postaram się również pisać częściej i na różne tematy. Zapraszam do zaglądania na stronę i życzę miłej lektury.

Dzisiejszy temat to pierwsza podróż samolotem Wizz Air. Do tej pory nie miałam okazji lecieć samolotem, ale kiedy podjęliśmy decyzję o wyjeździe, to braliśmy pod uwagę tylko ten środek lokomocji, głównie ze względu na wygodę i szybkość. Perspektywa jazdy busem przez ok. 30 godzin jakoś nie bardzo mi się podobała ;). Więc poszukaliśmy w Internecie najkorzystniejszej oferty i zarezerwowaliśmy lot. Wybraliśmy tanie linie lotnicze Wizz Air. Wiadomo pierwszego lotu każdy się boi, nie wiadomo co nas czeka, jak wygląda odprawa, co sprawdzają, co można wziąć na pokład co nie? więc po kolei…

Potrzebne dokumenty

Zawsze przekraczając granicę państwa powinniśmy mieć przy sobie dokument potwierdzający naszą tożsamość. Takim dokumentem jest paszport. W przypadku gdy lecimy do krajów UE może to być tylko nasz dowód osobisty. Podróżując do innych krajów niż UE musimy posiadać także wizę. Oczywiście kolejnym dokumentem jest bilet czy też potwierdzenie rezerwacji, które możemy sami sobie wydrukować po zarezerwowaniu lotu i odprawie internetowej.

Sposób rezerwacji w liniach Wizz Air

Rezerwacji możemy dokonać przez Internet, telefonicznie, w biurach podróży, lub przed lotem na lotnisku. „Linie lotnicze Wizz Air nie używają tradycyjnych biletów. Podczas rezerwacji, zamiast tradycyjnego biletu, pasażer otrzymuje kod rezerwacji. Przy odprawie biletowo-bagażowej, po podaniu kodu rezerwacji i okazaniu odpowiedniego dowodu tożsamości ze zdjęciem, pasażer otrzyma kartę pokładową. W zależności od sposobu rezerwacji, pasażer otrzyma kod rezerwacji pocztą elektroniczną (rezerwacja przez Internet), zwykłą pocztą lub telefonicznie (rezerwacja telefoniczna).”

bagaz-podreczny-wizzair

źródło: wizzair.com

Bagaż

Przy rezerwacji biletów musimy zadeklarować ilość bagażu i tak w przypadku Wizz Air, każdy pasażer może przewieźć jedną sztukę bagażu podręcznego i do 6 sztuk bagażu rejestrowanego, przy czym jeden bagaż nie może przekroczyć 32 kg.
BAGAŻ PODRĘCZNY
Możemy mieć ze sobą:
MAŁY BAGAŻ PODRĘCZNY o wymiarach nieprzekraczających 42x32x25 cm – jest on bezpłatny. Bagaż ten musi się mieścić pod siedzeniem przed pasażerem.
DUŻY BAGAŻ PODRĘCZNY o wymiarach nie przekraczających 56 x 45 x 25 cm – możemy zabrać go na pokład za określoną opłatą. Bagaż musi zmieścić się w schowku nad siedzeniami. Pasażer musi być w stanie umieścić go tam samodzielnie.
Dodatkowo możemy zabrać na pokład:

• płaszcz lub koc
  • telefon komórkowy
  • materiały do czytania podczas lotu
  • dla dzieci w wieku poniżej 2 lat: posiłek na czas podróży, składany wózek dziecięcy albo małe łóżeczko
  • para kul w przypadku osób niepełnosprawnych ruchowo.

Płyny w bagażu podręcznym podlegają następującym ograniczeniom:

• Płyn musi znajdować się w pojemniku o maksymalnej pojemności 100 ml.
  • Wszystkie pojemniki z płynami nieprzekraczające limitu 100 ml pojemności powinny swobodnie mieścić się w przezroczystej, zamykanej torbie plastikowej o pojemności 1 l i wymiarach 20 cmx20 cm.
  • Torbę plastikową należy oddzielnie przedstawić do kontroli bezpieczeństwa.

BAGAŻ REJESTROWANY
Waga jednej sztuki bagażu rejestrowanego nie może przekroczyć 32 kg. A wymiary maksymalne są następujące:
Szerokość: 1,499 m
Wysokość: 1,194 m
Długość: 1,715 m
Co możemy przewozić w poszczególnych bagażach, a czego nam nie wolno nie będę pisać bo tego jest bardzo dużo, ale możemy sobie o tym poczytać tutaj: http://wizzair.com/pl-PL/useful_information/baggage.

odprawa

Odprawa

Na lotnisku powinniśmy być ok. 2 godzin przed planowanym odlotem, ponieważ odprawa rozpoczyna się na 2 godziny przed godziną odlotu i kończy się na 40 minut przed godziną odlotu zgodnie z rozkładem na lotnisku miejsca wylotu. Po przybyciu na lotnisko powinniśmy sprawdzić, przy którym stanowisku odbywa się odprawa naszego lotu. Na ekranie nad stoiskiem powinny wyświetlić się informacje dotyczące naszego lotu np. numer naszego lotu, kierunek oraz przewoźnik. Przy stanowisku odprawy zostaniemy poproszeni o dokument tożsamości i numer naszej rezerwacji. Następnie każdą nam położyć swój odprawiany bagaż na wagę i jeżeli waga się zgadza to przyklejają swoje karteczki i bagaż odjeżdża na taśmie i zobaczymy go dopiero po wylądowaniu na miejscu. Teraz pozostaje tylko udać się do stanowiska odprawy osobistej.

Terminal_A_Lotnisko_Chopina

Kontrola bezpieczeństwa

Po oddaniu bagażu rejestrowanego udajemy się na kontrole osobistą. Jest to ten moment, gdzie powinniśmy pożegnać się z osobami, które nas odprowadzają. Gdyż tam możemy wejść już tylko my i już wyjść się nie da ;). Podczas kontroli bezpieczeństwa musimy włożyć do specjalnych kuwet wszystkie rzeczy metalowe np. klucze, paski z metalowymi elementami, (ale co do kolczyków to szczerze powiem, że ja nie wyjmowałam i nic na bramce nie piszczało), oraz wszelkie urządzenia elektryczne np. komórki, laptopy, które przewozimy w bagażu podręcznym, a także okrycia wierzchnie np. kurtki, szale, płacze. Nasze rzeczy na taśmie zostaną prześwietlone, a my przechodzimy przez bramkę z wykrywaczem metali. I to w zasadzie tyle. Więcej strachu niż tej kontroli ;). Po zakończeniu kontroli bezpieczeństwa musimy przejść do odpowiedniej bramki, skąd następuje wejście na pokład samolotu. Jeżeli mamy dużo czasu to możemy oddać się przyjemności dokonywania zakupów w strefie bezcłowej lub zjedzenia czegoś w raczej drogich knajpkach. Jeżeli chcemy wnieść na pokład samolotu coś do picia to możemy, ale musimy to kupić właśnie w strefie bezcłowej. Muszę przyznać, że nie jest to tanie, bo buteleczka 0,5l wody kosztowała 5 zł, ale woda podczas lotu bardzo się przydaje, więc zawsze lepiej ją mieć.

Wejście na pokład samolotu

Z naszą kartą pokładową i bagażem podręcznym udajemy się do odpowiedniej bramki, czekamy na rozpoczęcie wejścia na pokład. Przechodzimy do wyjścia okazując dowód tożsamości oraz kartę pokładową. Następnie do samolotu możemy dostać się na dwa sposoby: przez „rękaw” lub dowiezie nas autobus. My akurat jechaliśmy autobusem ;). Po wejściu na pokład możemy zajmować dowolne miejsca. W przypadku linii Wizz Air nie ma przydziału miejsc, możemy jedynie wykupić miejsce z dodatkową przestrzenią na nogi. Istnieje również możliwość nabycia pierwszeństwa na pokładzie umożliwiającego wejście do samolotu w pierwszej kolejności.

IMAG0372

W samolocie…

Weszliśmy wreszcie do samolotu i zajęliśmy nasze miejsca. Teraz umieszczamy nasz bagaż pod siedzeniem pasażera przed nami. I czekamy na start. Zanim samolot wzbije się w powietrze wszyscy pasażerowie muszą zająć miejsca, stewardessy sprawdzić, że wszyscy są, pozamykać wszystkie półki na bagaż podręczny, sprawdzić czy wszyscy dobrze są zapięci, po czym odbywa się trochę śmiesznie wyglądająca demonstracja zasad bezpieczeństwa. Samolot zaczyna kołować, przyspieszenie jest najlepsze, super uczucie, muszę przyznać, że bardzo mi się to podobało. Uczucie kiedy odrywamy się od ziemi jest dość dziwne możemy poczuć zawroty głowy i mroczki przez oczami. Ale za to jakie fajne widoczki, jeżeli mamy ładny dzień to widok jest świetny. Potem już tylko wlatuje się w chmurki i już niewiele widać ;). Po osiągnięciu wysokości przelotowej można odpiąć pasy. W większości samolotów pasażerskich znajduje się odpowiednia sygnalizacja informująca nas o obowiązku zapięcia pasów. W naszym przypadku lot trwał dwie godziny, w samolocie jest dość suche powietrze więc warto mieć ze sobą coś do picia, gdyż zasycha w gardle. Gdy już zbliżamy się do lotniska, zapala się sygnalizacja zapięcia pasów. Kiedy samolot obniża wysokość znów możemy poczuć zawroty głowy, ale za to za oknem możemy podziwiać wspaniałe widoki. Po pewnym czasie, gdy już jesteśmy blisko ziemi, każdy czeka na moment wylądowania. Z pewnością to usłyszymy i poczujemy ;). Po wylądowaniu samolot hamuje, a nam pozostaje czekać aż się zatrzyma, odpiąć pasy i powoli nie przepychając się wysiadać.

Przylot na miejsce

Po wylądowaniu czeka nas kontrola paszportowa. Po niej udajemy się po nasz bagaż rejestrowany. Musimy znaleźć odpowiednią taśmę, na której po jakimś czasie pojawi się nasz bagaż. Kiedy podjedzie nasz bagaż, zdejmujemy go z taśmy, upewniamy się, że należy do nas i kierujemy się do wyjścia z lotniska. I to wszystko 🙂
Życzę przyjemnych podróży, a loty samolotami z pewnością należą do przyjemnych i przede wszystkich szybkich podróży. Jeżeli są jakieś pytania, proszę pisać 🙂

Źródło: http://wizzair.com

Justa 2014

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)